Stap 1 Signaleren
De doelgroep
Bedenk wie je doelgroep is. Wil je voor de 10 tot 15 % sterke leerlingen of wil je alleen voor de hoogbegaafde leerlingen. Kies je voor alleen de hoogbegaafden dan moet je zeker kijken naar een IQ van minimaal 130. Op sommige scholen is dat gewoon de eis om in de plusklas te komen. Dus moeten deze kinderen getest zijn en gediagnosticeerd zijn als hoogbegaafde. Verder wordt ook verwacht dat deze kinderen voor cito rekenen en cito begrijpend lezen een I-score hebben. Je ziet deze eisen ook op scholen die een bovenschoolse plusklas hebben: dus met een aantal scholen samen een plusklas.
Andere doelgroep
Afhankelijk van de populatie van je school zal je misschien voor een andere doelgroep kiezen, omdat je anders te weinig kinderen hebt voor de klas. Niet op iedere school heb je namelijk voldoende hoogbegaafde kinderen, zeker als je weet dat ongeveer 2 % van de bevolking hoogbegaafd is. Voor de school kan een plusklas anders ook te duur zijn. Vergeet niet dat de plusklasbegeleider betaald moet worden en de materialen voor de plusklas kosten ook geld.
Criteria voor signaleren meer-en hoogbegaafden
Kies je voor de 10 tot 15 % sterke leerlingen binnen je school, dan kun je samen met je school kiezen voor andere criteria. Er zijn scholen die de volgende criteria hanteren voor groep 5 tot en met 8:
- Indien bekend een IQ van 115 of hoger. Door hiervoor te kiezen kun je dus nu ook de meer-en hoogbegaafde kinderen tegemoet komen.
- Voor rekenen een I-citoscore. Je kunt ook kiezen voor een A-score, maar dan wel kijken of het een hoge A is. Ik zag laatst dat een kind een II-score had voor rekenen en deze kwam overeen met een A. Dus wel iets om in de gaten te houden als je bezig bent met het beschrijven van je beleid.
- Voor begrijpend lezen een II-score. Zeker op een school waar Nederlands de tweede taal is van de kinderen. Door het rijke taalaanbod van school en strategietraining wordt het meer-en hoogbegaafde kind zeker zichtbaar.
Signaleren voor de plusklas
Bedenk dat een citoscore niet altijd alles zegt over de begaafdheid van het kind. Het is toch vaak ook een momentopname. Het zou zomaar kunnen dat het kind op dat moment zich niet lekker voelde of door bepaalde omstandigheden nu even niet meer goed presteert. Kijk daarom ook naar de citoscores over een langere periode. Hoe heeft het kind gedurende een periode van twee jaar gepresteerd. Het blijkt dat niet alle hoogbegaafde kinderen op hun niveau presteren. Sommige presteren onder hun niveau en meestal wordt deze groep die ook wel onderpresteerders wordt genoemd niet herkend als hoogbegaafd. Dus wees alert op deze groep.
Signaleringsinstrument
Je kunt als school ook kiezen voor een signaleringinstrument. Er zijn verschillende signaleringsinstrumenten zoals DHH, SIDI-3 en Hoogbegaafdheid-in-zicht. Het laatste is trouwens geheel kosteloos. Kijk eens naar de mogelijkheden van deze instrumenten op hun website. Het is niet verplicht om een signaleringsinstrument te gebruiken. Ik weet dat er scholen zijn die dit niet doen of alleen bij twijfel inzetten. Het levert de leerkracht die in principe de persoon is die signaleert in de klas, extra belasting op. Leg het wel voor aan het team en kies samen voor het wel of niet gebruik van een signaleringsinstrument. Zet de voor-en nadelen van de verschillende instrumenten naast elkaar. Betrek je collega’s goed bij de beleidsvorming. Want dan is het een stukje beleid dat niet opgelegd is, maar waar iedereen zich in kan vinden.
Aan de slag
Ga aan de slag met het beschrijven van de criteria signaleren voor groep 5 tot en met 8. Wil je een voorbeeld zien, stuur mij dan een mailtje.
Ik stuur je graag een protocol signaleren toe, die in de praktijk goed blijkt de werken. Ik raad je wel aan om waar nodig aan te passen aan je eigen praktijksituatie. Veel succes met het beschrijven van de eerste stap.
Volgende keer ga ik in op de doelen voor de plusklas. Welke doelen ga je nastreven en hoe ga je dit bereiken.
Comments