Wil je een plusklas opzetten, dan moet je van tevoren heel goed weten welke plusdoelen je voor het hoogbegaafde kind wil nastreven. Pas als je dit heel goed in kaart hebt, kun je je lesmateriaal en activiteiten hierop afstemmen. Denk aan projecten, spellen voor hoogbegaafde kinderen, verrijkende materialen, coöperatieve werkvormen, digitale middelen die je kunt inzetten om de doelen te bereiken.
Plusdoelen
Maak een onderscheid in inhoudsdoelen en vaardigheidsdoelen bij begeleiding van hoogbegaafden in de plusklas. Want naast verrijkende leerstof dat aansluit bij het niveau van het hoogbegaafde kind, is het belangrijk om dit hoogbegaafde kind diverse vaardigheden aan te leren. Het is natuurlijk niet altijd vanzelfsprekend dat alle hoogbegaafden overal goed in zijn. Sommige hoogbegaafden weten bijvoorbeeld niet hoe ze moeten leren en missen dus vaardigheden op het gebied van “leren leren”. Anderen hebben misschien wel moeite met doorzetten. Hoe ga je dit kind dan begeleiden in de plusklas.
Begeleiding van het hoogbegaafde kind
Het ene hoogbegaafde kind is het andere niet. Daarom moet je heel goed weten tegen welke uitdagingen het hoogbegaafde kind aan kan lopen. En hoe je dan het kind het beste kan begeleiden. Tijdens mijn opleiding “Talentbegeleider” heb ik het boek “De 7 uitdagingen” van Tijl Koenderink gelezen. Dit boek beschrijft heel goed wat je in de praktijk tegen kunt komen en hoe je het hoogbegaafde kind in die situatie kan begeleiden. Ook op de website BenIkeenCheetah kun je de 7 uitdagingen op je gemak doorlezen. Ook voor ouders van een hoogbegaafd kind is het boek heel interessant en nuttig.
Voorbeeld uit de praktijk
Ik kwam een leerling tegen die tijdens het maken van een werkje riep: “Ik wil dit werkje niet, ik vind het saai”. Ik had in het boek “De 7 uitdagingen” gelezen over frustratietolerantie bij hoogbegaafde kinderen. Ik ging dus in gesprek met het kind en vroeg haar: ”Vind je het saai of vind je het een beetje moeilijk?”
Het meisje antwoordde heel eerlijk dat zij het eigenlijk moeilijk vond en daarom het werkje niet wilde maken. Dat was dus een mooi startpunt om het kind verder te begeleiden op het gebied van doorzetten. Met dit voorbeeld wil ik laten zien dat je met kennis meer kan betekenen voor het hoogbegaafde kind.
Inhouds- en/of vaardigheidsdoel
Stel je hebt op je rooster “filosoferen” staan. Dan kun je kiezen voor een inhoudsdoel bijv. wat is filosoferen of een inhoudsdoel bij het onderwerp waarover je gaat filosoferen bijv. wat is armoede. Of je kiest voor een vaardigheidsdoel bijv. het kind leert hoe je filosofeert. Bij uitwerking van een thema bijv. over “Het Heelal” kun je als vaardigheidsdoel kiezen dat het kind een goede onderzoeksvraag kan maken. Maar natuurlijk kun je ook een inhoudsdoel nastreven bijv. het kind weet hoe de aarde en de maan draaien.
DVL
Je kan gebruik maken van de doelen en vaardighedenlijst (DVL) van het nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling (SLO). De DVL biedt je houvast bij het beschrijven van de concrete doelen voor je plusklas. Hier kun je de DVL downloaden. Ook ik maak gebruik van de DVL voor mijn plusklas. Beschrijf altijd per les of per periode voor het hoogbegaafde kind wat het doel is. Pas als je vooraf een duidelijk doel hebt geformuleerd, kun je na afloop hierop reflecteren: hoe is het gegaan, wat ging er goed en wat ging minder goed en wat kan misschien volgende keer beter.
Taxonomie van Bloom
Werk je projectmatig, kies dan een onderwerp waaraan je in de plusklas bijvoorbeeld voor een periode van acht weken wil gaan werken. Zoek alle lesmateriaal, activiteiten en passende werkvormen die je gaat inzetten. Een goede voorbereiding is heel belangrijk. Werk je aan thema, let dan erop dat je de leerstof volgens de taxonomie van Bloom aanbiedt. Lees hier meer.
Door je vooral te richten op de drie hoogste lagen namelijk analyseren, evalueren en creëren doe je een beroep op het “hogere orde denken” van het hoogbegaafde kind. Er bestaan wel kant en klare Bloomlessen die je op internet kunt vinden, maar als je je verdiept in de verschillende kennisniveaus dan word je zelf handig in het creëren van lessen die een hoge cognitieve belasting vereisen van het hoogbegaafde kind.
Comments