Intakegesprek: Middels een uitgebreid intakegesprek, kijk ik of het kind bij ‘GraagLeren’ de begeleiding kan krijgen die bij hem/haar past. In het gesprek worden naast de zwakke kanten, ook de sterke kanten van het kind besproken.
Plan van aanpak: Er wordt een plan van aanpak opgesteld, helemaal aangepast aan de onderwijsbehoeften van dit kind. In het plan van aanpak staan de doelen die nagestreefd worden, duidelijk omschreven. Verder komt er ook in te staan hoe er gewerkt gaat worden om de doelen te bereiken. Als het plan van aanpak is besproken met de ouders, kan gestart worden met de begeleiding. Er wordt gewerkt met een blok van 8 tot 12 weken. Meestal is dat 1 tot 2 keer per week, afhankelijk van de probleemstelling. Deze afspraken worden van tevoren vastgelegd.
Bij remedial teaching (RT) wordt gericht gewerkt aan de oplossing van het probleem. De beginsituatie dient als uitgangspunt. Het werken aan kerninzichten (kan het kind vertellen wat hij/zij doet en waarom hij/zij dat op die manier doet) en het opdoen van succeservaringen staan hierbij centraal. Het is belangrijk dat het kind weer kan aansluiten bij de leerstof in de klas en opnieuw zin gaat krijgen in leren.
Terugkoppeling: Van iedere sessie wordt een kort verslag gemaakt van wat er gedaan is en hoe het verlopen is. Dit verslag ontvangt u middels het “heen en weer mapje”, zodat u weet wat uw kind gedaan heeft en welk werk hij/zij heeft meegekregen om thuis te oefenen. U kunt uw kind thuis helpen bij het maken van het huiswerk. Ook u kunt in het “heen en weer mapje” iets opschrijven, bijv. hoe het maken van het huiswerk thuis is verlopen.
De begeleiding wordt afgesloten met een evaluatieverslag. Hierin staat onder meer of de beoogde doelen bereikt zijn. Mocht dit niet geval zijn, dan wordt het plan herzien en worden de doelen eventueel bijgesteld. Dit gebeurt altijd in samenspraak met u.