Bij pre-teaching gaat het erom dat de leerstof die nog behandeld gaat worden in de klas, van tevoren wordt doorgesproken. Neem bijvoorbeeld een blok van rekenen dat aan bod gaat komen in de klas. Ik ga dan samen met het kind kijken wat er in het hele blok aan bod komt, welke leerstof herhaling is en wat er nieuw is in het blok.
Ook wordt gekeken naar welke voorkennis nodig is om de nieuwe leerstof aan te kunnen en of die voorkennis aanwezig is. Is dit niet het geval dan wordt daar in de begeleidingssessie aan gewerkt. Er wordt aandacht besteed aan de basisstrategie en als het kind meer aankan, worden ook andere strategieën besproken.
Pre-teaching is nuttig voor kinderen die net iets meer moeite hebben met de leerstof en dus meer tijd nodig hebben om de leerstof goed te kunnen begrijpen. Naast meer tijd, hebben deze kinderen baat bij een andere uitleg en werkvorm bijvoorbeeld meer behoefte aan visualisering, directe instructie en/of een uitleg waarbij het modelleren centraal staat.
Als de leerstof daadwerkelijk in de klas aan bod komt, dan staat het kind sterk in zijn schoenen. Dit zorgt voor nog meer leerplezier en betere leerresultaten.
Wil je starten met pre-teaching, dan is het belangrijk dat de klassenleerkracht van tevoren aangeeft welke leerstof de eerstvolgende vier tot zes weken in de klas behandeld gaat worden. De RT-er heeft dan voldoende tijd om de leerstof met uw kind door te spreken. Ook kan uw kind bijvoorbeeld het werkboek waaruit hij/zij werkt, meenemen naar huis en naar de RT-praktijk.