Bij huiswerk gaat het om werk dat al besproken is met de kinderen in de klas. Het doel is dan vooral inoefenen en herhalen om de aangeboden leerstof beter te laten beklijven. Er wordt onderscheid gemaakt in leerwerk en maakwerk.
Bij leerwerk gaat het vooral om wat het kind moet leren voor bijvoorbeeld een proefwerk; Denk hierbij aan leren voor een topografie- of geschiedenistoets. Het is belangrijk dat uw kind weet hoe hij/zij het makkelijkst en handigst leert. Weet uw kind bijvoorbeeld hoe hij/zij handig aantekeningen kan maken door gebruik te maken van schema’s of de leerstof beter kan onthouden door gebruik te maken van ezelsbruggetjes etc. Bij maakwerk gaat het meestal om sommen, opdrachten, oefeningen etc. die het kind thuis moet maken.
Bij huiswerk is het belangrijk dat uw kind kan plannen (hoe lang ben ik met het huiswerk bezig en wanneer begin ik dan). Verder is het ook belangrijk dat uw kind weet wat hij/zij kan doen als iets onduidelijk is (ze kunnen bijvoorbeeld hun zelfgemaakte aantekeningen opnieuw doorlezen etc.).
Bij ‘GraagLeren’ wordt aan al deze aspecten aandacht besteed. De bedoeling van de begeleiding is dat uw kind huiswerk niet meer als vervelend ervaart, maar gaat zien als nuttig om goed te kunnen presteren op school en in het dagelijks leven. Als uw kind goed kan omgaan met huiswerk, dan zal hij/zij ook meer tijd overhouden voor leuke dingen, hetgeen het algemeen welbevinden van het kind ten goede kan komen.
Bij RT-praktijk ‘GraagLeren’ ontvangt het kind ter plekke hulp als hij/zij iets niet begrijpt van het huiswerk. Samen met het kind kijk ik wat al goed gaat en waarbij hij/zij nog hulp kan gebruiken.
De hulp kan divers van aard zijn zoals hulp bij plannen, werken met schema’s, hulp bij leerwerk zoals een samenvatting maken en overhoren van de leerstof.
De RT-er gaat samen met uw kind kijken hoe hij/zij het beste kan plannen. Het doel is dat uw kind op den duur zelfstandig een planning kan maken en goed kan omgaan met huiswerk.